Захід було проведено 28 травня 2019 року у м. Кременець на виконання пункту Технічного завдання: 5.1.3. Розробка і затвердження Регіонального плану реформування інтернатних закладів.
Мета: окреслити відповідальність місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за впровадження Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки та Регіонального стратегічного плану з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019-2026 роки; визначити першочергові заходи для попередження потрапляння дітей до інтернатів, прийняття рішень з урахуванням найкращих інтересів дитини. Кількість учасників: 26 осіб.
Члени міжвідомчої робочої групи з реформування інтернатних закладів при ТОДА, експерти проекту, заступники голів міських/районних рад, керівники структурних підрозділів (ССД, відділу освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення, ЦСССДМ) міських міських/районних адміністрацій /ОТГ зібралися на зональний семінар-нараду, щоб визначити відповідальність місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за впровадження Регіонального стратегічного плану з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області на 2019-2026 роки; визначити першочергові заходи для попередження потрапляння дітей до інтернатів, прийняття рішень з урахуванням найкращих інтересів дитини, сприяння реінтеграції вихованців інтернатів в сімейне середовище.
На семінарі детально була проаналізована ситуація щодо рівня та причин інституалізації дітей, чиї батьки проживають у Кременецькому, Шумському, Лановецькому районах та місті Кременець.
Заступник голови ТОДА, керівник міжвідомчої робочої групи Безпоповцева Світлана відкриваючи семінар зазначила, що завдяки дослідженням, проведених експертами проекту, було виявлено ряд серйозних недоліків в організації профілактики соціального сирітства, які провокують залежність дітей від інтернатів. 1248 дітей перебувають в інтернатних закладах області на цілодобовому утриманні із них 51% – більше 5 років. У цих дітей порушено їх базове право на виховання в сімейному середовищі, а це значить, що більшість з них не зможуть бути успішними і реалізувати свій життєвий потенціал. Вона наголосила, що кожний керівник присутній на нараді несе персональну відповідальність за з’ясування істинних причин перебування кожної з цих дітей в інституціях, прийняття відповідних рішень щодо надання підтримки батькам для повернення дітей з інтернатів, розвитку необхідних для цього послуг за місцем проживання сімей, або притягнення батьків до відповідальності. Питання влаштування дітей до інтернатів на цілодобове утримання має розглядатися на комісіях з захисту дітей».
Начальник обласної служби у справах дітей Дрозд Ростислав звернув увагу на недостатній розвиток таких сімейних форм виховання як патронат, дитячі будинки сімейного типу, малі групові будинки, на розвиток яких передбачена субвенція з державного бюджету. Начальник департаменту соціального захисту населення Боярський Вадим звернув увагу на інтеграцію і залучення до виявлення та роботу з кризовими сім’ями спеціалістів різних закладів та установ, в тому числі соціальних робітників.
Експерти проекту провели практичні заняття з питань міжвідомчої взаємодії в процесі здійснення моніторингу сімейного середовища дітей, які перебувають в інтернатах цілодобово. Учасники отримали покрокову інструкції щодо проведення моніторингу та оцінки, затверджену міжвідомчою робочою групою. Передбачається, що протягом червня та першої половини липня фахівці соціальної роботи, соціальні працівники спільно з службами у справах дітей, освітянами та сімейними лікарями мають провести моніторинг і оцінку сімейного середовища дітей та зробити висновки щодо доцільності та відповідності потребам дитини її перебування в інтернаті та щодо здатності батьків опікуватись своїми дітьми. Підсумки проведеної роботи мають бути розглянуті на районних, міських Комісіях з захисту дітей, міжвідомчій робочій групі при ТОДА та прийняті відповідні управлінські рішення для забезпечення права дитини на сімейне виховання.