Завдяки пілотному проєкту в інтернатах Тернопільщини дітей поменшало на третину

«Чи можливе життя без інтернатів?» Престур з такою назвою днями відбувся на Тернопільщині з ініціативи проєкту Міністерства соціальної політики України «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області», Тернопільської ОДА і за сприяння НСЖУ. Як наголошували організатори, потрібно донести до українського суспільства інформацію про необхідність реформування інтернатних закладів, наголосити на важливості зростання дитини в родині та розвитку сімейних форм виховання дітей.

Тернопільщина — одна із чотирьох областей, де реалізовують пілотний проєкт. Під час пресконференції представники національних та регіональних медіа мали змогу поставити запитання членам Міжвідомчої групи з реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей Тернопільської ОДА. Як наголосив керівник проєкту «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області» Володимир КУЗЬМІНСЬКИЙ, з 4 січня 2019-го до 1 липня 2020 року завдяки спільній роботі вдалося скоротити кількість дітей в інтернатних закладах Тернопільщини на 35,5%. Тобто з 1407 до 908 дітей, які цілодобово там перебувають. Наразі з 19-ти інтернатів Тернопільщини в експерименті беруть участь шість. «Це спільна праця і обласної державної адміністрації, і обласної ради, і команди проєкту. 1 червня цього року уряд затвердив план заходів з реалізації другого етапу Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017 — 2026 роки. Ним передбачено створення механізмів забезпечення прав та інтересів дітей у процесі реформування системи інституційного догляду та виховання дітей. Адже реформування закладів інституційного догляду і виховання має здійснюватися в найкращих інтересах дітей. Це означає, що рішення стосовно кожного закладу має прийматися виважено», — зазначив Володимир Кузьмінський. За словами заступника голови Тернопільської ОДА Віктора УСТЕНКА, пілотний проєкт у Тернопільській області вже продемонстрував свою успішність.

«Одним із пріоритетів є розвиток патронатних сімей, поширення сімейних форм виховання та допомога сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах, — зазначив Віктор Устенко. — Адже ми розуміємо, що завдання реформи — не лише забрати дітей з інтернатних закладів, а й розширити перелік послуг, які вони зможуть отримувати на місцях, зокрема у громадах».

Як поінформувала начальниця управління освіти і науки Тернопільської ОДА Ольга ХОМА, управління освіти і науки має в підпорядкуванні 15 закладів різного типу інституційного догляду і виховання дітей. Це навчально-реабілітаційні центри, санаторні школи-інтернати, загальноосвітні навчальні заклади з поглибленим вивченням військового спрямування, фізичної культури, трудового навчання. Щодо закладів санаторного типу, то їх на Тернопільщині три, — зазначила Ольга Хома. За її словами, майже 93% учнів, які навчаються в санаторних закладах, не мають тих діагнозів. «Довідки, які надавали медичні працівники для дітей, не відповідали дійсності. Згідно з положенням Міністерства освіти і науки інтернатні заклади приймали дітей або самостійно у свої навчальні заклади, або відповідно до довідок медичних працівників щодо тих чи інших діагнозів. Коли ми відвідували санаторні заклади, запитали медичних працівників: «Які медпрепарати діти приймають відповідно до своїх діагнозів?» Лише одна дитина, наприклад, у Збаразькій школі-інтернаті вживала медикаменти відповідно до того діагнозу, який їй був поставлений. Усі інші діти, які мали потребу в лікуванні, приймали вітамін С». Керівник проєкту «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області» Володимир Кузьмінський наголосив: «Може, комусь легше не піклуватися про дитину й віддати до інтернату. Ми повинні, насамперед там, де є батьки, простимулювати їх більше займатися своїми дітьми і позбавитися такого явища, як соціальне сирітство, коли діти перебувають в інтернатах, не маючи для цього фактично жодних підстав чи якихось передумов».

У межах прес-туру «Чи можливе життя без інтернатів?» журналісти відвідали Теребовлянський навчально-виховний комплекс, Бережанську обласну комунальну загальноосвітню школу-інтернат І — ІІІ ступенів з поглибленим вивченням трудового навчання, Збаразьку обласну комунальну школу-інтернату для дітей з малими і затухаючими формами туберкульозу І — ІІІ ступенів, а також — будинки сімейного типу. За інформацією прес-служби Тернопільської ОДА, їх на Тернопільщині вже 13.

Проєкт «Реформування закладів інституційного догляду дітей у Тернопільській області» впроваджується за програмою Міністерства соціальної політики України «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» за підтримки Міжнародного банку реконструкції та розвитку консорціумом Оxford Policy Management (Великобританія), МБО «Партнерство «Кожній дитині», фондом «Благополуччя дітей», СОС Кіндердорф Інтернешнл (Австрія).