Продовжуються тренінги з підготовки педагогічного персоналу до роботи в трансформованих закладах на Тернопільщині

Тренінги на тему «Створення інклюзивного середовища в школі» відбулися 25-26 серпня 2020 року у м. Теребовля та 27-28 серпня – у м. Бережани. Захід проводився у рамках проєкту Мінсоцполітики «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей в Тернопільській області», а також відповідно до плану трансформації Теребовлянського НВК та Бережанської обласної комунальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням трудового навчання.

Завданнями тренінгів визначено: поглибити розуміння поняття інклюзії, ознайомитись із сучасною термінологією; зробити огляд вітчизняного та міжнародного законодавства в галузі інклюзивної освіти; забезпечити розуміння відмінностей між медичною та соціальною моделями розуміння інвалідності; обговорити умови формування інклюзивного середовища; ознайомити учасників із концепцією Універсального дизайну; розкрити зміст понять «універсальний дизайн», «розумне пристосування»; розглянути приклади використання розумного пристосування та допоміжних технологій у роботі з різними дітьми, які мають додаткові потреби у навчанні.

Учасниками стали педагогічні працівники, які працюють чи будуть працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, в інклюзивних класах (вчителі інклюзивних класів, асистенти вчителя, вихователі та ін.).

Розглянуті поняття «інвалідність», положення Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, моделі інвалідності, проаналізовано Міжнародну класифікацію функціонування, як новий міжнародний стандарт розуміння інвалідності. Акцент зроблено на особливості соціальної моделі та бар’єрах середовища як фактору обмежень. З учасниками обговорено філософію інклюзивної освіти, сутність інклюзивного навчання, основні поняття «сегрегація, інтеграція, інклюзія та; сучасне законодавство України щодо забезпечення інклюзивної освіти. Під час заходів детально проаналізовано умови формування інклюзивного середовища, а також роль дорослого у формуванні позитивного мікроклімату у дитячому колективі.

Досвідчений тренер з освітньої інклюзії Інна Горбенко ознайомила педагогічних працівників Теребовлянського НВК з принципами універсального дизайну, особливостями використання «розумного пристосування» і допоміжних технологій у роботі з дітьми з різними типами особливих освітніх потреб.

Окрема сесія тренінгу в НВК була присвячена роботі з батьками, під час якої обговорено роль та участь батьків у команді психолого-педагогічного супроводу, сутність проблеми внутрішньосімейних стосунків у родинах, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.

Усі учасники виявили неабияку активність під час практичної роботи. Зокрема, особливий інтерес педагогічних працівників Теребовлянського НВК викликали такі тренінгові вправи, як «Бар’єри залучення дітей з особливими освітніми потребами», розгляд кейсів «Інклюзія, інтеграція, сегрегація», практичні рекомендації «Як розповідати дітям про інвалідність». Педагогічні працівники активно обговорювали запропоновані тематичні мультфільми, відеоматеріали. Із захопленням групи учасників створювали проєкти школи майбутнього, де створено шкільне середовище, дружнє для кожної дитини, а особливо дитини з інвалідності (вправа «Школа майбутнього»). Кожен учасник тренінгу після виконання ролі дитини з інвалідністю зміг поділитися власними відчуттями щодо потреб, труднощів, запитів такої дитини.

Освітяни продемонстрували розуміння важливості працювати по-новому в інклюзивних класах. Усі одноголосно висловили бажання продовжити навчання з питань інклюзії, відповідно до плану трансформації. Яскравим прикладом результативності тренінгу, а також зацікавленості і вмотивованості педагогів до відповідальної і творчої роботи  в інклюзивних класах стали слова учасників заходу під час підсумкової рефлексії: «Нарешті глибоко усвідомила, що таке інклюзія і навчилася розрізняти нову термінологію з цієї теми»; «Зрозуміла, як важливо використовувати індивідуальний підхід і до дитини, і до батьків»; «Навчилася ставити себе на місце дитини з особливими освітніми потребами – і це головне!».