Про підготовку сімей до догляду та виховання влаштованих/усиновлених дітей на Тернопільщині

14 серпня 2020 року, як вже повідомлялося раніше, розпочалося навчання кандидатів в усиновлювачі, опікуни, прийомні батьки, патронатні вихователі. 19 осіб із міста Тернополя та Бучача, Тернопільського, Збаразького, Кременецького, Козівського та Підволочиського районів за спеціальною об’єднаною програмою підготовки сімей до догляду та виховання влаштованих/усиновлених дітей.

Учасники навчання виявили бажання пройти навчання, щоб зрозуміти, як доглядати та виховувати влаштованих/усиновлених дітей. Це люди різного віку, мають різну освіту, професії, кожен зі своїми цінностями та захопленнями. Але кожний з них говорить про те, що чужих дітей не буває, і вони готові зігріти, любити, піклуватися, доглядати хлопчиків та дівчаток, які зараз не мають сім’ї, які тимчасово залишилися без батьківського піклування, які обділені любов’ю дорослих.

Навчання кандидатів триватиме до 13 вересня, а для кандидатів у патронатні вихователі – до кінця вересня, і має вирішити амбітні завдання: кандидати мають розуміти основні аспекти законодавства України з питань захисту дитини, підтримки сімей з дітьми, чітко знати свої повноваження, права та обов’язки, знати, як розвиваються діти, чому вони різні, чому їхня поведінка не завжди адекватна і як на неї реагувати, як налагоджувати безпечні стосунки з дітьми, хто може допомогти у складних і нестандартних ситуаціях та багато іншого.

14 серпня було проведено перше заняття «Цінності, характеристика та особливості сім’ї», під час якого учасники були інформовані про особливості програми навчання, умови та регламент навчального процесу. Також вони мали можливість аналізувати власну сім’ю, її структуру, сімейні цінності.

15 серпня заняття було присвячене ознайомленню із нормативно-правовими актами забезпечення прав дитини та підтримки сімей з дітьми. Учасники познайомилися із різними формами сімейного влаштування дітей, схожість та відмінність цих форм, дізналися пропослугу з патронату над дитиною. Навчилися визначати власні компетентності.

Після занять учасники отримали домашнє завдання, додаткову літературу, відео для перегляду.

На 3 занятті 22 серпня 2020 року розглядалися теми «Роль сімї у задоволенні потреб дитини. Основні закономірності розвитку дитини на різних вікових етапах». Учасники детально познайомилися із поняттям «потреби», особливостями та класифікацією потреб. Обговорили у загальному колі роль сім’ї у задоволенні потреб дитини. Найбільш цікавою для учасників була сесія, під час якої вони зрозуміли роль прив’язаності для розвитку дитини. Вони послухали інформацію тренерів про стадії розвитку прив’язаності, типи прив’язаності.

Динамічно й активно учасники обговорили основні етапи розвитку дитини згідно з концепцією Е. Еріксона, ділилися власним досвідом виховання дітей, наводили приклади прояву особливостей дітей у різні вікові періоди. Визначили фактори і умови, що спричиняють затримку розвитку дитини. Особливості розвитку дитини, яка має  порушення.

4 заняття 24 серпня 2020 року розпочалося із обговорення домашнього завдання, обговорення труднощів, які виникли у процесі його виконання. Потім учасники занурилися у вивчення теми «Підготовка до змін в особистому і сімейному житті. Організація переміщення дитини».

Учасники склали перелік причин переміщення дитини з сім’ї. Під час практичних вправ визначили, яким є вплив незапланованих змін на почуття і поведінку людини. Під час керованої фантазії мали змогу відчути почуття дитини під час переміщення.

Цікавою для учасників була вправа, під час якої обговорили ті зміни у звичках, правилах, традиціях сім’ї, коли буде переміщена дитина.

Детально учасники познайомилися з інформацією, яку потрібно знати про дитину, яка буде переміщена в сім’ю, з яких джерел можна отримати інформацію про потреби дитини та її сімейне оточення. Також під час практичної вправи учасники мали змогу змоделювати ситуацію першого знайомство з дитиною, спільно розробили рекомендації щодо налагодження першого контакту з дитиною.

Тренерки Наталія Боровко та Ольга Шишкіна провокували учасників, мотивували їх до спілкування, дискусій, створили в групі атмосферу довіри та позитиву. Було цікаво, весело, активно, динамічно.

Своїми враженнями від заходу поділилася одна із його учасниць: «Їхала на захід з тривогою. Була переконана, що коли жінка й чоловік стають батьками, мамою і татом, то їх ніхто цьому не навчає, вони поступово вчаться самі. Для чого це навчання мені? А потім зрозуміла, що для мене це навчання є дуже важливим. Особливо, в той момент, коли говорили про цінності. Наскільки ж важливі для мене ці наші цінності, як добре, що вони є в нашій сім’ї. Очікувала лекцій, а потрапила в безпечне й позитивне середовище, вільно говорила про себе, слухала інших. Я була сьогодні щирою, такою, як я є. І дякую всім за цей день».