21 квітня 2021 року відбулося чергове засідання Міжвідомчої робочої групи з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей Тернопільської обласної державної адміністрації. Члени Робочої групи розглянули важливі питання про стан реалізації в Тернопільській області Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей, основні ризики, можливості та завдання в умовах децентралізації, про стан впровадження в області інформаційно-аналітичної системи „Заклади інституційного догляду і виховання дітей Тернопільської області”, а також обговорити розроблені Консультантом критерії та умови щодо матеріально-технічного забезпечення громад та організацій, які активно беруть участь у процесі деінституціалізації.
У цьому році новим співголовою Міжвідомчої робочої групи став Голова Тернопільської державної адміністрації – Володимир Труш, який зазначив: «Кращим прикладом реформування є перетворення комунального некомерційного підприємства „Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини”, на базі якого заплановано створити центр реабілітації та розвитку дитини. Активно ведуться роботи з оснащення приміщень під нові види послуг, відкрито реабілітаційне відділення, працівники пройшли перепідготовку. Майже вдвічі зменшилась кількість дітей перших років життя, які проживають у закладі, скоротились терміни перебування. За два роки жодна дитина після будинку дитини не була влаштована до інтернатного закладу, більшість повернулись до своїх сімей, решта усиновлені чи влаштовані до сімейних форм виховання. І це добрий показник», – зазначив Володимир Труш.
Володимир Кузьмінський, керівник проєкту Мінсоцполітики “Реформування закладів інституційного догляду дітей у Тернопільській області відзначив, що Тернопільщина стала гарним прикладом правильного комплексного підходу до реформування системи інституційного догляду, адже в основі усіх рішень були права та інтереси дитини. Він наголосив: “За два роки вдалось зменшити кількість дітей, які перебувають у закладах інституційного догляду та виховання, на 35,4%, а у пілотних закладах –
на 58%. Це найкращий результат в Україні, на основі якого у листопаді – грудні 2020 року було проведено 10 онлайн˗семінарів для керівників і спеціалістів соціальної сфери із17 регіонів України, у яких взяло участь більше 2-х тисяч осіб за участю представників Міністерства соціальної політики України. Ми переконані, що позитивний досвід Тернопільщини стане основою для позитивних змін в інших регіонах України”.
Для унеможливлення потрапляння дітей в інтернатні заклади розвиваються сімейні та наближені до сімейних форми виховання дітей. Протягом 2019–2020 років створено 4 ДБСТ, до яких влаштовано 25 дітей, до існуючих ДБСТ довлаштовано 8 дітей, створено 7 прийомних сімей, влаштовано 16 дітей. Разом з тим, влаштування до сімейних форм виховання потребують 79 дітей. Про це доповів Ростислав Дрозд, начальник Служби у справах дітей Тернопільської ОДА.
Важливим інструментом моніторингу та актуальності інформації про перебування дітей в інтернатних закладах області стало впровадження інформаційно-аналітичної системи „Заклади інституційного догляду і виховання дітей Тернопільської області”, яка дає змогу оперативно аналізувати потрапляння дітей в інтернатні заклади, інформувати громади та вчасно надати допомогу родині. Майє Шимашис, заступниця начальника Служби у справах дітей Тернопільської ОДА, зазначила: “Це був довгий та комплексний процес унормування та навчання щодо використання бази, але станом на квітень ми маємо оновлені дані щодо усіх інтернатних закладів і можемо оперативно та вчасно реагувати на потреби дітей та їхніх сімей, думати спільно з громадами про розвиток тих послуг, яких на сьогодні не вистачає, щоб діти жили у родині у своїй громаді”.
За результатами обговорення було прийнято ряд рішень щодо подальшої роботи відповідно до уже затверджених планів трансформації інтернатних закладів, про подальшу активну співпрацю з Тернопільською обласною радою щодо розгляду та затвердження планів трансформації інших закладів, надання допомоги громадам у розвитку соціальних послуг для дітей і сімей, розвитку інклюзивної освіти.