VІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Соціальна робота: виклики сьогодення» 18-19 квітня 2019 року

Захід було проведено на виконання пунктів Технічного завдання: 5.1.3. Розробка і затвердження Регіонального плану реформування інтернатних закладів5.1.4. Розробити та провести інформаційно – просвітницьку кампанію в Тернопільській області (важливість сімейних форм виховання) та 5.3.4. Організувати і провести навчання (тренінги) для спеціалістів місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування  з питань організації̈ соціальних послуг, в точу числі через соціального замовлення (150 осіб). 

Місце проведення: м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. Кількість учасників: 69 осіб.

Конференцію було організовано спільно: Міністерством освіти і науки України, Тернопільським національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка , Кафедрою соціальної педагогіки і соціальної роботи, Католицьким Університетом в Любліні імені Яна Павла ІІ (Польща), Інститутом Науки Про Родину і Працю Соціальну, Вищою лінгвістичною школою (WSL), м. Ченстохово, Службою у справах дітей Тернопільської обласної державної адміністрації, Тернопільським обласним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Всеукраїнською громадською організацією «Центр соціального розвитку та інновацій» за підтримки Проекту «Реформування інтернатних закладів у Тернопільській області» впроваджується консорціумом Оксфорд Полісі Менеджмент (ОРМ) 

На конференції виступили: Кияниця Зінаїда Петрівна, ключовий експерт проекту, з презентацією «Ключові компоненти інтегрованої моделі організації надання соціальних послуг в ОТГ», Петрочко Жанна Василівна, ключовий експерт проекту, з презентацією «Громада дружня для сім’ї та дитини». Також експертами проекту була проведена творча майстерня в Блоці 3. Міжрегіональне та муніципальне співробітництво: моделі співпраці; «Сильна громада – сильна країна – щаслива людина».

Модератори: Лукашов Сергій Сергійович, ключовий експерт проекту, Петрочко Жанна Василівна, ключовий експерт проекту, Пєтушкова Лариса Антонівна, експерт проекту. 

18 квітня 2019 р. представники Проекту взяли участь у міжнародній науково-практичній конференції «Соціальна робота: виклики сьогодення», яка відбулася у Тернопільському Національному Педагогічному Університеті ім. В. Гнатюка (ТНПУ). 

 Серед іншого, представники проекту провели інтерактивну дискусію між учасниками конференції, результати якої можуть бути цікавими та корисними для подальшого планування взаємодії Проекту із професійною  спільнотою Тернопільської області. 

Дискусія мала на меті наступне: 

  • з’ясувати рівень компетенцій, знань та розуміння стану справ серед представників професійної спільноти області; 
  • з’ясувати їхні пріоритети та потреби стосовно створення, розвитку та якості соціальних послуг; 
  • сприяти налагодженню прямих знайомств та стосунків між представниками різних професійних та територіальних спільнот області, та між ними і представниками Проекту. 

Для проведення групової дискусії її учасники були умовно поділені на дві групи відповідно до їх професійної та функційної приналежності:

  • «практики» – представники організацій та установ, які надають (або мають надавати) соціальні послуги вразливим сім’ям з дітьми: представники районних ЦСССДМ та ССД та представники керівництва новостворених ОТГ. Передбачається, що професіонали з цієї категорії виступлять безпосереднім партнером Проекту під час впровадження соціальних послуг для дітей (профілактичних, реінтеграційних, та послуг альтернативного сімейного влаштування), 
  • «теоретики»: представники профільних кафедр ТНПУ (в першу чергу кафедри соціальної роботи та соціальної педагогіки). Працівники цієї категорії вже є і можуть надалі залишатися партнерами Проекту у методологічному супроводі послуг, що будуть створюватися, а також можуть перейняти методологію Проекту для подальшого впровадження у Тернопільській області після завершення Проекту. 

 Група «практики» отримала два запитання для обговорення та формулювання узагальнених прикладних висновків: 

  1. Впровадження (створення чи посилення) яких послуг для вразливих сімей з дітьми ви вважаєте найбільш нагальним і важливим для ваших громад та районів? 
  2. Яка підтримка, який внесок вам потрібні для цього від ваших колег з академічної, науково-методичної сфери? 

 Група «теоретики» отримала для обговорення два в чомусь подібних питання: 

  1. Які навчально-методичні послуги, який «інтелектуальний товар» ви (ви самі і ваш заклад) можете запропонувати вашим колегам, які працюють із вразливими сім’ями і які можуть бути замовниками ваших послуг? 
  2. Яка співпраця і підтримка від ваших колег із практичної сфери вам потрібна? 

 Результати внутрішньогрупового обговорення в групі «практиків»: 

Впровадження яких послуг ви вважаєте найбільш важливим?  Яка підтримка вам потрібна для цього від колег з науково-методичної сфери? 
  • Патронатна сім’я, ПС, ДБСТ 
  • Фахівці у населених пунктах по роботі із неповнолітніми мамами, залежними, сім’ями із дітьми в СЖО 
  • Посилення Комісій з захисту прав дитини 
  • Служба у справах дітей 
  • Обмін досвідом між практиками та теоретиками 
  • Медіація (посередництво між подружжям щодо дітей) (5-6 спеціалістів на область) 
  • Реальне здійснення оцінки потреб (спростити?) 
  • Послуги попередження емоційного вигорання працівників 
  • Послуги для учасників АТО (в т.ч. попередження самогубств) та для сімей учасників АТО в цілому 
  • Екстрене втручання в сім’ї, де є насильство; посттравматичний синдром 
  • Перші кроки налагодження співпраці з сім’єю  
  • Підготовка кандидатів у патронатні вихователі 
  • Оформлення документації 
  • Вміння проводити тренінги 
  • Психологічна підготовка 
  • Юридична обізнаність 
  • Навички реабілітації та реадаптації учасників АТО, переселенців 
  • Підготовлені спеціалісти  
  • Методики роботи 
  • Семінари 
  • Тренінги про відповідальне батьківство 
  • Роз’яснення процедури заповнення оцінки потреб; спростити? 
  • Кваліфікований психолог (незалежний зовнішній) для самих працівників 
  • Спеціалізація та підвищення кваліфікації спеціалістів 
  • Семінари та методичні рекомендації: як надавати послуги; як забезпечити особисту безпеку 
  • Тренінги, спеціалізоване навчання 

 Результати внутрішньогрупового обговорення в групі «теоретиків»: 

Які навчально-методичні послуги ви можете запропонувати вашим колегам?  Яка співпраця і підтримка від ваших колег із практичної сфери вам потрібна? 
  • Проектний менеджмент 
  • Розробка стратегії розвитку соціальних послуг 
  • Тренінги з професійного вигорання 
  • Тренінги з вдосконалення 
  • Моніторинг і оцінка якості соціальних послуг 
  • Оцінка індивідуальних потреб 
  • Волонтерські послуги студентів та викладачів 
  • Стажування 
  • Підвищення кваліфікації, в т.ч. навчання вже досвідчених працівників: модульне, дистанційне, заочне, курси 
  • Навчання молоді на навчальних програмах «Соціальний працівник», «Соціокультурна анімація», «Соціальне адміністрування» 
  • Проведення консультацій, круглих столів, майстер-класів 
  • Супервізія для працівників 
  • Юридичне, психолого-педагогічне, управлінське консультування 
  • Забезпечення постійно діючих баз практики 
  • Забезпечення студентів-випускників роботою 
  • Залучення студентів (практикантів) до роботи за спеціальністю (без навантаження сторонніми завданнями) 
  • Залучення викладачів та студентів до трудовими договорами (аутсорсинг) 
  • Включення ОТГ як юридичних осіб до фінансування «проектів участі» 
  • Дуальна освіта (тобто паралельно в університеті і на робочому місці) 
  • Корпоративна культура взаємин 

Після внутрішньогрупового формулювання відповідей на питання, учасники з обох категорій презентували результати одні одним та прояснили і прокоментували почуті ідеї. 

З результатів дискусії можна зробити деякі прикладні висновки: 

  • Практики мають достатньо високий рівень розуміння потреб своїх бенефіціарів та в цілому налаштовані на розвиток послуг в своїх громадах (ніхто не проголосив потреби в інституційних закладах). Однак вони зазначають обмеженість власних ресурсів, як адміністративних, так і фінансових (проголошували свою потребу в централізованій підтримці). В цілому, можна припустити, що для створення послуг підтримки сімей «практики» потребують більше матеріально-технічної, ніж тренінгової, допомоги. 
  • Між практиками та освітянами вже існує певна співпраця, вони знають одні одних і обмінюються інформацією. Цей факт можна використати для створення постійної практично-методичної бази поширення інноваційних підходів до соціальних послуг в області.